اف ژورنال

مجله اینترنتی

اف ژورنال

مجله اینترنتی

مدیریت ، سینما ، هنر

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

یادداشت و برداشت از سریال لیست سیاه " The Blacklist "

سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۵۴ ب.ظ



چند قسمتی از فصل اول سریال لیست سیاه اثر  Jon Bokenkamp ، با بازی James Spader  و Megan Boone ،  محصول 14-2013  را دیدم . با دیدن همین چند قسمت هم میشد فهمید که کلیشه های رایج فیلم و سریال های ضد تروریستی مانند سریالهای The Unit ,Homeland ,….. از همه جای فیلم فوران میکرد :


  • پلیس آسیب پذیر که خیلی وقت ها قوانین را زیر پا میگذارد

  • خائن درون سازمان ضد تروریست

  • یک همکار که چوب لای چرخ میگذارد

  • یک متخصص رایانه که فقط با رایانه اش به فضا سفر نمیکند  وگرنه همه کار میکند ...

  • رئیسی که اول اعتماد نمی کند و بعد .....

  • شخصیت مرموز داستان

  • حوادث جمعی

  • تروریست های افراطی از همه فرقه

    و ........

    با وجود همه این کلیشه ها سریال از همان اپیزود اول جذاب بود ! و با پایان هر اپیزود اشتیاق زیادی برای دیدن اپیزود بعدی در من ایجاد میکرد . این سریال نیز مانند اکثر سریال های امروزی دارای دو خط داستانی است : یک خط که در پایان هر اپیزود به پایان میرسد و دیگری که تا پایان فصل های سریال ادامه دارد و در پایان هر فصل هم شسته و رفته تمام نمی شود . چرا با اینهمه کلیشه تکراری اینقدر این سریال جذاب است ؟

    وقتی بیشتر فکرکردم به این نتیجه رسیدم که سریال های امروزی بر خلاف فیلم های سینمایی درصد بالایی از کشش و جذابیت شان را روی شانه های شخصیت ها و پردازش این شخصیت ها می اندازند تا داستان فیلم و اگر در این زمان هنرپیشه تراز اولی نیز به سریال اضافه شود ؛ این سریال بصورت جهشی غنی تر و جذاب تر میگردد . بنظر من جیمز اسپادر اگر در گلدن گلوب 2015 در کنار کوین اسپیسی - برای سریال خانه پوشالی -  نامزد بهترین هنرپیشه نقش اول سریال سال نمیشد ، حتما برای بازی در این سریال لیست سیاه جایزه را از آن خود کرده بود که البته انتخاب های عاقلانه مسبوق به سابقه کوین اسپیسی نسبت به نقش های اخیر جیمز اسپادر در فیلم های گذشته اش نیز بی تاثیر در کسب این جایزه توسط اسپیسی نبود .

    با وجود اینکه هالیوود و سینمای آمریکا ، قصه گو ترین سینمای جهان میباشد ولی چند وقتی است که بنظر میرسد سوژه های جذاب برای این سینما به فراوانی گذشته نمی باشد و سریال های تلویزیونی با تکیه به شخصیت های چند وجهی و در حال تغییرشان در حال جذب مخاطبان سینما به جلوی تلویزیون ها میباشد .

    مصداق این گفته را با ذکر دیالوگی از جیمز اسپادر در این فیلم عرض نموده و این یادداشت را پایان میدهم.

    " یکروز دوستیم و یکروز دشمن .... بخاطر اینکه دنیا پیچیده است و دمدمی مزاج بودن ما انسانها  آنرا پیچیده تر کرده ......... "

     




نظرات  (۲)

 دیالوگ محشر ردینگتون از نگاه من:

سایز کلاهت چنده؟

نمیخواد بگی نهایتا چهار و یک چهارم!

مال من چهار و نیمه!!!!
پاسخ:
یکی از بهترین دیالوگ ها رو فرمودید . منتظر نظرات دوباره حضرتعالی خواهم بود 
سریالی بغایت ضعیف،باسمه ای و دم دستی با داستانهایی به شدت غیر واقعی و غیر عقلانی که فقط ممکنه برای افرادی با ضریب هوشی پایین تر از متوسط جذابیت داشته باشه.با بازیهایی وحشتناک،گل درشت و رو و در یک کلام فاجعه.من باب نمونه نگاه کنید به شخصیت هارولد کوپر.کلیشه رییسی که ساز مخالف میزنه بعد با دوجمله نرم میشه و در هر قسمت ادای اقتدار رو به مزخرف ترین شکل درمیاره.فقط بشمرید در طول سریال چند بار از جمله هایی که با I want شروع میشه استفاده میکنه.انگار بقیه فقط منتظرن تا رییس بگه میخوام أین قاتل پیدا شه،میخوام فلانی دستگیر شه،میخوام فلان جا محاصره شه... وبعد زود برن سر کارشون.یا بازی مسخره و ابتدایی بازیگر نقش رسلر.کافیه به اپیزودی که همسرش کشته شد مراجعه کنید.در مورد دو شخصیت اصلی که کلا حرفی برای گفتن باقی نمی مونه.تکانهای سر ردینگتون در حین ادای جملات شاید یکی دوبار اول تاثیرگذار از آب درآمد اما بعد انقدر تکرار و تکرار و تکرار شد که به حد تهوع رسید.یک کپی لوس و دم دستی از شخصیت های مقتدر و باهوش و مبتکر ژانر جاسوسی و جنایی.و بدتر از همه بازیگر نقش الیزابت کین.یک احمق خوشحال که به طرز شگفت آوری که حتی در بعیدترین حالت در کشوری مثل ایران هم غیرممکنه یکهو از سمت روانشناس پلیس تبدیل به یک مامور عملیاتی خبره و درجه یک اف بی آی میشه.درکل کافیه یک مقایسه ذهنی کوچک بین این سریال با سریالی مثل ۲۴ انجام بدید تا از به درک درستی از حماقت و ناشی بودن عوامل این سریال برسید.من در دوروزی که در شهرستان بستری بودم و هیچگونه دسترسی به تمدن نداشتم چند اپیزود از أین سریال رو برای گذران وقت دیدم و بخاطر أین کار تا آخر عمر خودم رو نمی بخشم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی